۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

جغیللیق بازاری بسیار شلوغ(تداعی کننده جمعه بازار)
و رو باز در یک زمین چند هکتاری که هفته ای سه روز بر پا میشود .
روزهای شنبه و یک شنبه و پنج شنبه و تقریبا تمام فروشنده ها
خانم هستند و جالب اینجاست که طلا نیز توسط
خانم ها در این بازار فروخته میشود .
تمام ساختمانهای شهر به رنگ سفید بودند و بالای تمام ساختمانها(حتی خانه های مسکونی) پرچم سبز ترکمنستان زده شده بود ...!!!
از موزه نقاشی ها دیدن کردیم در این موزه نقاشی هایی از ترکمنها در دوره های مختلف کشیده شده بود . ترکمنها در دوران قدیم یا در دوران جنگ جهانی یا بعد از جنگ و حتی در عصر حاضر و طرز زندگی آنها در این دوران مشخص و بارز بود .
در این موزه به ما گفتند "عکس انداختن ممنوع است" به همین خاطر ما از این موزه بسیار دیدنی نتوانستیم به عنوان یادگاری عکسی بگیریم .
بعد از آن هم به موزه فرش و قالی ترکمنی رفتیم برای ورود باید ورودی پرداخت میکردیم خانم مسئول دریافت وجه ورودی نبود برای همین گفتند اول بازدید کنید بعدا وجه رو پرداخت کنید ما هم قبول کرده بازدید را شروع کردیم دختر خانمی هم ما را همراهی کرده در باره قدمت و نقش قالی های ترکمنی برای ما صحبت میکرد . اینکه نقش های قالی های ترکمنی شکل هایی ازاشکال طبیعت گل و گیاه و حیوانات است ! قالی های بسیار بزرگ که قبلا از تلویزیون دیده بودیم و یا قالی های بسیار ظریف توجه من رو جلب کرد و چیزی که نظر من رو جلب کرد دار های قالی بود که بصورت عمودی بر پا بود و به ما گفتند که از ایام بسیار گذشته دارها بصورت عمودی درست کردند تا ضرر کمتری به قالیباف برسه و این در حالیست که قالیبافهای ما هنوز بصورت افقی قالیبافی میکنند
!!!

هیچ نظری موجود نیست: